onsdag den 28. marts 2012

'vær oplyst!..



Jeg er fanget. Inspireret! Tankerne flyver!!..
Det moderne gennembrud, vi har hørt om det 100-1000 gange! Men nu hvor jeg er ældre, og tænker mere over livet og verden, får jeg et sug i maven, når jeg hører om disse rebeller! I.P Jacobsen (første billede), Georg Brandes og Darwin, var det moderne gennembruds stolte Danskere. Specielt Georg taler til mig. Den måde han står frem, provokerer og inspirerer på. Hele hans Idé. Hans forsøg på at vise verden, at normen ikke nødvendigvis er det mest rigtige. Vi skal ikke være bange for det nye. Vi skal ligestilles og vide, at vi ikke står alene med vores problemer. Lad hverdagsdramaet blive et fast taleemne og ikke et tabu, eller endnu et skellet i skabet. Det ses også med de mange manuskipter Georg Brandes har skrevet. De blev talt ned til at de fastlåste gamle stoddere, som syntes, at man ikke skal ændre på det som for dem fungerer. De blev skældt ud for at bryde janteloven. Jeg har dog svært ved selv at kæmpe mig ud over jantelovens grænser. Jeg byder mig ikke om at skulle vise, at jeg er bedre end andre på nogle punkter. Men disse tre mænd viste det, på en ærefuldt men dog ydmyg facon, som ikke får mig til at tænke "nar" eller "så er du heller ikke bedre" eller det irriterende arrogangte man ofte kan udstråle. Men De mangler repekten. Repekten for individet. Georg Brnades Var tysker hader, fordi han mente de ville stjæle Danmark. År efter vendte han og gik over til tyskerne, fordi han fandt ud af, at de så på verden som ham selv. Respekter at andre har en anden mening, tro, holdning eller bare søre principper. Det er for mig det vigtigste, og det kan stoppe krige.

- Nu stopper jeg, inden i falder i søvn ;)

Ps. Læg mærke til hvor stilede de ser ud!

Undskyld den dårlige billedkvalitet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Follow this blog with bloglovin

Follow Vuelta de la linné